اسپیلت چیست؟ تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست؟

به گزارش مجله شرقیا، اسپیلت یک سیستم تهویه هوا برای فضاهای بزرگ و کوچک به شمار می رود. این وسیله سرمایشی در مدل های توکار، دیواری، ایستاده و سقفی در بازار موجود است تا در اتاق هایی با متراژ بالا یا پایین قابل استفاده باشند.

اسپیلت چیست؟ تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست؟

کولرهای گازی با اسپیلت ها متفاوت هستند؛ خنک نماینده های گازی در فصل زمستان برای گرم کردن فضا نیز استفاده می شوند؛ درمقابل اسپیلت ها فقط برای فراوری هوای سرد کاربرد دارند. این مورد فقط یکی از تفاوت های کولر گازی با این نوع سیستم سرمایشی است؛ برای آشنایی بیشتر و دانستن اینکه اسپیلت چیست؟ و تفاوت های آن با کولر گازی، چند دقیقه از وقتتان به مطالعه این مطلب اختصاص دهید.

اسپیلت؛ سیستمی برای تهویه هوا با تبدیل مایع به هوای سرد

اسپیلت ها جدیدترین نسل سیستم های تهویه نماینده هوا، ساخته شده از دو تکه اصلی هستند که یکی از بخش ها در پشت بام و دیگری در داخل اتاق قرار می گیرد. استفاده از اسپیلت ها با سیستم کنترل از راه دور انجام می گردد و قابلیت تنظیم دما ندارند؛ بنابراین با کنترل دما از هدر دادن انرژی با خنک کردن بیش از حد محیط جلوگیری می گردد. توجه به توان مصرفی کولرها هنگام خرید کولر گازی و اسپیلت از مصرف بی رویه انرژی پیشگیری می نماید.

دستگاه اسپیلت قابلیت برقراری تهویه مطبوع در مدت زمانی کوتاه را دارد. این دستگاه از یک بخارنماینده ساخته شده است تا با تبدیل مایع به هوای سرد، دمای اتاق را کاهش دهد و به طور همزمان هوا را تصفیه کند. اسپیلت های ایستاده، دیواری، سقفی زمینی و داکت از انواع این دستگاه هستند که به شکل های متنوعی در اتاق نصب می شوند.

پاکسازی و تنظیم دمای هوا؛ دو ویژگی مهم اسپیلت

همانطور که در بخش قبل گفتیم، اسپیلت از دو یونیت در فضاهای جدا از هم ساخته شده است که با یک لوله به یکدیگر متصل می شوند. این لوله برای ایجاد امکان رفت وبرگشت هوا تعبیه شده است؛ هوای بیرون ابتدا وارد کمپرسور خارج از فضای اتاق شده و بعد تبدیل به مایع می گردد. در مرحله بعد مایع با استفاده از دستگاه بخارنماینده به هوای خنک تبدیل خواهد شد و به فضای داخل اتاق انتقال می یابد.

برای مکان هایی که امکان نصب پنل ندارند از خنک نماینده های ایستاده مثل اسپیلت و کولر گازی استفاده می گردد. توان مصرفی و قابلیت پرتاب هوای سرد دو ویژگی مشخص نماینده در قیمت کولر گازی ایستاده و اسپیلت به شمار می روند.

عملکرد 5 مدل اسپیلت؛ تنوع در محل نصب و کارکرد

عملکرد کلی اسپیلت ها با استفاده از دو یونیت و کمپرسور ایجاد هوای سرد انجام می گردد؛ در ادامه نکاتی از نحوه عملکرد انواع اسپیلت را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • در اسپیلت های دیواری بیشترین جریان هوای سرد با کمترین میزان انرژی مصرفی فراوری می گردد. این نوع کولر در فضاهای کوچک مثل سالن پذیرایی و اتاق خواب بیشترین کاربرد را به خود اختصاص می دهند.

  • داکت اسپیلت تفاوتی با نوع دیواری آن ندارد. یونیت داخلی داکت در دیوار کاذب یا سقف برای فضاهایی با محیط کم استفاده می گردد.

  • اسپلیت ایستاده سازوکاری شبیه به انواع دیگر این دستگاه دارد. این نوع اسپیلت به علت فن بزرگ تر و قدرت پرتاب باد بیشتر برای فضاهای بزرگ مثل مسجد، کتابخانه و سالن های همایش کاربرد دارد. علاوه بر اسپیلت های ایستاده، کولرهای گازی پرتابل نیز قدرت سرد کردن اتاق های طویل را دارند.

  • اسپیلت سقفی زمینی و دیواری فقط در مکان و نحوه نصب با انواع دیگر کولرها تفاوت دارند.

  • اسپیلت کاستی در سقف برای پرتاب چهار جهته هوای تهویه شده نصب می گردد؛ کارکردهای متعدد این نوع اسپیلت باعث بهبود و کاهش دما می گردد.

نصب اسپیلت ها باتوجه به متراژ اتاق، نحوه نصب و قدرت تهویه دستگاه انجام می گردد. با در نظر داشتن قدرت پرتاب باد سیستم های خنک نماینده، خرید کولر گازی پرتابل تصمیم مناسبی برای تهویه هوای فضاهای کوچک به شمار می رود. به نسبت اسپیلت های پنجره ای و ایستاده، کولر گازی پرتابل قیمت مناسب تری دارد. برای استعلام قیمت انواع اسپیلت و کولر گازی می توانید با فروشگاه اپسیلون کالا تماس بگیرید یا به سایت این فروشگاه مراجعه کنید.

آنالیز 3 تفاوت کولر گازی و اسپیلت برای خرید آگاهانه

بسیاری از افراد به اشتباه کولر گازی و اسپیلت را یکسان می دانند. در این بخش با معرفی 3 تفاوت کولر گازی و اسپلیت به شرح تفاوت عملکرد این دو وسیله سرمایشی می پردازیم.

1. ایجاد سروصدا؛ یکی از معایب کولرهای گازی

اگرچه کولرهای گازی نسبت به دستگاه های آبی سرمایشی سروصدای کمتری دارند؛ بااین حال آلودگی صوتی بیشتری نسبت به اسپیلت ها ایجاد می نمایند. کولرهای اسپیلت بدون ایجاد هر گونه صدایی برترین تهویه اتاق را به وسیله کاهش دما انجام می دهند؛ بنابراین ایجاد سروصدا اولین تفاوت اسپلیت و کولر گازی به شمار می رود.

2. قابلیت گرم کردن هوا؛ ویژگی مهم در کولر گازی

کولر گازی علاه بر سرد کردن هوا، به عنوان وسیله گرمایشی نیز کاربرد دارد. در مقابل اسپیلت ها فقط برای کاهش دمای هوا استفاده می شوند. به همین علت بسیاری از افراد خرید کولر گازی را برای استفاده دومنظوره گرمایش و سرمایش محیط، نسبت به اسپیلت ترجیح می دهند. البته در انواع مدل های کولر گازی امکان تنظیم دما وجود ندارد؛ درحالی که اسپیلت ها با کنترل تنظیم می شوند.

3. هزینه نصب و خرید بیشتر؛ یکی از معایب اسپیلت نسبت به کولر گازی

بیشترین هزینه هنگام استفاده از اسپیلت چیست؟ این وسیله سرمایشی احتیاج به لوله کشی برای اتصال دو یونیت مجزای خود دارد؛ هر چه فاصله اتاق و فضای بیرونی مثل بام و تراس بیشتر باشد، هزینه بالاتری برای نصب پرداخت می گردد. به همین علت هزینه خرید اسپیلت ها نسبت به کولرهای گازی کمی بیشتر است. بااین حال مزیت های اسپیلت باعث افزایش محبوبیت این وسیله سرمایشی و محبوبیت آن می گردد.

اپسیلون کالا؛ مرجعی برای استعلام و خرید انواع سیستم های خنک نماینده

در این مقاله به آنالیز و شرح کاملی از اینکه کولر گازی و اسپیلت چیست و بعلاوه معرفی تفاوت های مهم کولر گازی و اسپیلت پرداختیم. اسپیلت ها از دو یونیت مجزا برای ایجاد هوای سرد تشکیل شده اند که یکی از آن ها در فضای داخلی اتاق و دیگری بیرون قرار می گیرد. اسپیلت ها و کولر گازی یکسان نیستند؛ کولرهای گازی علاوه بر سرد کردن، امکان فراوری هوای گرم را نیز دارند؛ در مقابل اسپیلت ها روی دمای خاصی تنظیم می شوند.

خرید کولر گازی یا اسپیلت با مزایا و معایبی همراه است نصب هر وسیله سرمایشی باتوجه به انتظارات افراد، بودجه، متراژ فضا و عملکرد دستگاه قیمت متفاوتی دارد. مشخص برترین سیستم سرمایشی برای خرید، با مشاهده محصولات متنوع، راحت تر انجام می گردد.

فروشگاه های اینترنتی راهکاری در دسترس برای مشاهده انواع اسپیلت و کولرهای گازی به شمار می روند تا همه دستگاه های موجود را به همراه ویژگی ها و مشخصات مشاهده کنید. اپسیلون کالا به عنوان یکی از عرضه نماینده های انواع کولر گازی، اسپیلت، آبی و سلولزی راه حلی مناسب برای کسب اطلاعات بیشتر به شمار می رود. برای تماس با اپسیلون کالا از راه های ارتباطی قرار گرفته در سایت این فروشگاه بهره ببرید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 مرداد 1402 بروزرسانی: 26 مرداد 1402 گردآورنده: sharghia.ir شناسه مطلب: 2289

به "اسپیلت چیست؟ تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپیلت چیست؟ تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید